BLOG és értekezések (B.Cs. írásai)

Személyes élmények egy közép-európai körút kapcsán...

Élmények, tapasztalatok, benyomások.

Barátainkkal úgy döntöttünk, hogy teszünk egy kört a V4-ek országaiban és benézünk a "2022. decemberben megszűnt Németországba is". Az időjárással nagy szerencsénk volt. Sárospatakon szálltunk meg először, itt ekkor nyárias időben volt részünk, majd Kassára mentünk, ahol szintén kellemes idő fogadott. A belváros éttermei, kerthelyiségei zsúfolásig megteltek, nagyrészt helyi vendégekkel, akik láthatóan jól érezték magukat. Az árak hasonlóak, de több esetben olcsóbban tudtunk vásárolni, fogyasztani, mint itthon. Amikor Krakkóba értünk, ott már hűvösebb idő fogadott, ezért visszakerült a hosszúnadrág. Krakkó csodaszép város, egy igazi gyöngyszem. Az egyik legidősebb város, de a legfiatalabb lakossággal, mert közel 150 ezer hallgatója van a Jagelló Egyetemnek. Megfizethető város, ahol jól élnek az emberek. Minden városba úgy mentünk, hogy megnézzük az üzletek árait, beülünk egy kávéházba, és egy kiskocsmába. Utóbbi kategóriában fantasztikus helyekre, remek sörökre és ételekre bukkantunk. A lengyelek nagyon kedvesek, segítőkészek voltak velünk. Megmondták, hogy a magyar embereket szeretik, de..., a többit most hagyom. Látható, hogy dinamikusan fejlődnek. Jártam ott tíz éve, ezért szembetűnő a különbség. Auschwitz után nyomott hangulatunk volt, de nem hagyhattuk ki, mert erre a szörnyűségre emlékezni kell! Varsó felé jó minőségű utakon autóztunk, mindenfelé építik, bővítik az autópályákat. A lengyel főváros látványa mellbevágott, számomra Budapest a legszebb, de Varsó egy modern metropolisz érzetét keltette. A régi óvárost nem szabad kihagyni, mert sok ott a látnivaló és múzeum. Remek kiskocsmák találhatóak a szűk utcákban és a régi piactereken. Az egyik kiskocsmában egy ukrán kislány szolgált fel, akiről megtudtuk, hogy van egy bátyja. Elmondta, hogy nagyon aggódik érte, mert Bahmutban harcol. A testvére azt üzente neki, hogy minden rendben lesz! Ebben bízik ő is, hogy mielőbb haza tud majd menni. Varsóból, Berlinbe mentünk, ahol nyári idő fogadott. Éjszaka nyitott ablaknál aludtunk, de bosszantott, hogy a társalgóban nem tudtuk elzárni a radiátort, ami fűtött, miközben kint 24 fok volt. Ennyit az ottani energiaválságról… Az árak magasabbak az itteninél, de nincs akkora különbség, hogy ne lehessen kifizetni. A jövedelmek azonban lényegesen magasabbak. Kedvesek voltak a németek, minden esetben mosolyogva szolgáltak ki, és megjegyezték, hogy szép hely Magyarország. Természetesen megnéztük a kötelező látványosságokat is, mint pl. a Checkpoint Charlie-t, a Brandenburgi kaput, és a Reichstagot. Elmentünk a berlini állatkertbe is, ami egy hatalmas zöldterület Berlin belsejében. A tömegközlekedés gyors, pontos, és sűrűn jönnek a járatok, így bárhová könnyen el tudtunk jutni. A németeknél tapasztaltuk meg a legjobb autópályát, ami ráadásul ingyenes is. Találkoztunk arabbal, kínaival, olasszal, orosszal, de mindenkivel normális, mondhatni baráti kapcsolatot tudtunk kialakítani. Egy sok arcú, kozmopolita város. Sokat utaztunk földalattival, legtöbbet az U2-vel (sajnos nem az ír együttessel), és azt tapasztaltuk, hogy tiszták az állomások és a kocsik is. Németország hozta azt, amire számítottunk. Drezda érintésével aztán Csehország következett. Prága és Brno, előbbit már jól ismerjük, de utóbbiban még nem jártunk. Szép rendezett város, ahol sok a fiatal és találkoztunk magyar eladóval is. Jók a helyi és környékbeli kifőzdék sörei. Gyönyörű a Szent Péter és Pál-katedrális, amit érdemes megnézni. Akinek pedig nem volt elég a gyaloglás, akkor indulhat a szemközt lévő dombra, ahol a vár található. A belváros olyan, mint egy kis Prága, csak kevesebb a kiskocsma. Barátságosak és kedvesek voltak velünk ott is. Összességében egy csodás, 2905 km-es körutat tettünk meg, ahol kedves emberekkel találkoztunk, remek gasztronómiát találtunk és jókat nevettünk. Egyik országban sem tűntek olyan gondterheltnek, mint sajnos itthon. Ami pedig nagyon szembetűnő volt, hogy sehol sem láttunk politikai plakátot és hirdetést. Mindenfelé autókat, kozmetikumokat, italokat, és luxus utakat reklámoztak. Szerintem ez sokat elmond egy-egy országról…


A szervezeti kultúra megközelítése, működése, beágyazottsága

Egyáltalán mit nevezünk kultúrának?

A kultúrtörténet szerint a kultúra fogalma: i.sz I. században jelent meg az ókorban, mely Ciceró nevéhez köthető. A colere szóból származik, mely művelést jelent.(földművelés, növényápolás). A kultúra itt azt jelenti, hogy művelni valamit, egy folyamatot ír le, ahogyan a műveletlen állapotból eljut a művelt állapotba. Cicerói értelemben egyéni dimenziója van. A szót egyébként J. G. Herder, a német felvilágosodás képviselője vezette be, aki Cicerótól kölcsönözte a fogalmat. A kultúra hétköznapi használata: hagyomány, szokás, művészet, testkultúra, viselkedés, tudás, vallás, tárgy, értékek. A kultúra tág felfogása szerint minden bele tartozik, amit egy adott közösség megalkot. Viselkedés, életmód, szokás, értékek, stb. A kultúra szűk értelmezése szerint valamiféle értéket közvetít. Tudomány, filozófia, vallás, "magaskultúra". A kultúrában nagy változást jelentett a felvilágosodás, ami a XVIII. századhoz kötődik, ekkortól a kultúra fogalmának már nem egyéni dimenziója van. A kultúra fogalmának a jellegzetessége, hogy tanulás által sajátítható el, nem biológiailag öröklött, és közös, egy adott közösség által meghatározott tudást jelent, amely összeköt. Azonban megkülönböztet is, mert lehetőséget ad az összehasonlításra, és az elhatárolódásra. Tehát a kultúra összeköt, összetart, ugyanakkor megkülönböztet is. A kultúra a szimbólumok rendszere is, hisz jelentések húzódnak mögötte. "A kutatói véleményekben fellehető sokszínűségnek és ellentmondásosságnak alighanem a kultúrafogalom komplexitása, hagymaszerű jellege az oka". A nemzeti kultúra megpróbál homogenizálni és egységesnek látni minden olyan csoportot és kultúrát, ami nem az. A nemzet egy olyan "elképzelt közösség", amelynek kohéziós ereje a kulturális elit által divatba hozott, és a nyomtatott szó révén elterjedt közös nyelv. A magyar kultúraértelmezésben, főként 1920. június 4-ét követően, a nyelvi és kulturális egység és azonosság az, ami meghatározó, és nem a politikai, földrajzi hovatartozás, holott ekkor vált Magyarország a térség szinte egyetlen homogén nemzetállamává. A politikai nemzetértelmezésen túltekintve, a kultúrnemzet fogalom vált elfogadottá, a kultúraértelmezésben.

A kultúra az elme szoftvere, azaz más-más programok szerint működünk

Hofstede a holland szociálpszichológus szerint az emberek rendelkeznek olyan mintákkal, ami a gondolkodásukból, érzelmükből és cselekvésükből adódik. Mindezek olyan minták, amelyeket a szocializációs folyamat során szerzünk meg, amely a gyerekkorunkhoz köthető. Ez ahhoz az időszakhoz kötődik, amikor a fejlődésben lévő agy, szinte szivacsként szívja be a környezeti információkat, hisz bizonyítottan ilyenkor a legkönnyebb akár több nyelv egyidejű elsajátítása is. Hofstede találóan a kultúrát az elme szoftverének nevezi. A számítógépek programozási módjának analógiáját véve alapul, a gondolkodási, érzelmi és cselekvési mintákat mentális programoknak, az elme szoftverének nevezi. Ezek alakítják az egyén személyiségét. Ha maradunk az analógiánál, akkor a szoftver, azaz a "mentális program" ott, abban a környezetben található, ahol a szocializáció lezajlott, ahol megszerezte tapasztalatit, amely közeg felnevelte, ahol felnőtt. Lehet ez akár New Yorkban, de lehet akár Johannesburgban. Mindezt összefoglaló néven kultúrának nevezzük. A kultúra az mindig társas jelenség, annak elsajátítása és átadása is kollektívan történik.

A kultúra átadása, megosztása abban a környezetben történik, ahol azt megszereztük, hasonlóan ahhoz, ahogyan a tudásmegosztás is megvalósul egy tanuló szervezet esetében. Edgar Schein elmélete szerint a kultúrafogalom azon általánosan elfogadott feltételezésen alapul, hogy egy csoport viszonylatában valószínű, hogy tagjainak, a különböző problémákkal történő szembekerülés következményeként, legalább bizonyos értékek, hiedelmek mentén közösek a választásaik, azaz bizonyos stabilitás fedezhető fel társas viselkedési sémáikban. Schein úgy véli, ha nincs konszenzus egy adott csoportban, akkor ott konfliktusok alakulnak ki, mert a csoportnak a dolog kapcsán nincs közösen kialakított kultúrája. A kultúrával kapcsolatban a következő megállapítás olvasható Dobák Miklós és Antal Zsuzsanna könyvében, miszerint a kultúra a közösségek együttélésének terméke. Az együttélés során alakulnak ki azok a magatartásformák, viselkedési szabályok, amelyek sokszor a tudati szférától függetlenül vezérlik az emberek gondolatait és cselekedeteit. Kutatások kapcsán megállapítást nyert az is, ha az eltérő kultúrával rendelkező országokat összevetjük, akkor annál nagyobb lesz az eltérés a szervezetek kultúrája között, minél eltérőbb egy-egy ország kultúrája. A környezeti hatások és a minket érő impulzusok eltérőek, ezért kulturális sokféleség jellemez bennünket. A történelem során számos szakkifejezés látott napvilágot, amely megpróbálta leírni a kultúra megnyilvánulását. Azonban legjobban ott ragadható meg, ahol talán visszanyúlunk az ősi közösségekhez, ahol még az ember eredet szertartásai köré egy hiedelemvilág épül. Ez a négy fogalom is talán onnan eredeztethető, amely jól átöleli a kultúra fogalmát. Ez a szimbólumok, hősök, rítusok és értékek. Ha egy képzeletbeli piramist elképzelünk, akkor a talapzatán foglalna helyet a szimbólum, ami a közös nyelvet is magába foglalja, erre helyezkednek el a közösség hősei, majd következnek a rítusok, amelyek a természeti népeknél ma is fontos funkciót töltenek be, és legvégül a piramis tetején az értékek (Hofstede 2008). A szimbólumok összességét azok a tárgyak, képek és olyan tevékenységek, amelyek alapján a közösség tagjai számára egyetemes és másoktól eltérően csak az adott kultúra tagjai ismerik fel. A hősök nagy elismertségnek örvendő élő, vagy már holt, de akár fiktív személyek is lehetnek, akik cselekedeteikkel, és egyéb más tulajdonságaikkal mintául szolgálnak a közösségnek, ezért az adott kultúra nagyra értékeli őket. A rítusok pedig a közösség által végzett olyan társas, kollektív tevékenységek, amelyek gyökerei a múlt homályába vesznek, amikor még a világ, és saját maguk eredeztetését magyarázták ezáltal. A rítusok maradtak, csak alkalmazkodtak a modern korhoz. Az értékek pedig olyan normák, amelyeket a közösség alakított ki, amelyek kötelező érvényűek a közösség tagjai számára, ezek segítenek eligazodni és megkülönböztetni a jót és a rosszat. Az értékek valóban értéket hordoznak a szó legszorosabb értelmében, hiszen jó vagy rossz, pozitív vagy negatív, szabad tenni, vagy nem szabad tenni. Az értékek az előbb említett képzeletbeli piramis tetején helyezkednek el, mint az egyén és a közösség egyik legfontosabb befolyásoló tényezőjeként. Az értékek viszonylag tartósak, nehéz azokat megváltoztatni, ezért ha ismerjük valakinek, vagy valakiknek, pl. régió, ország stb. az értékeit, akkor a jövőben azt jó eséllyel kiszámíthatjuk, illetve viselkedésüket előre megjósolhatjuk (Bakacsi 2004). Ha a kulturális háttérből fakadó különbözőségről beszélünk, figyelembe kell vennünk az szervezeti kultúrákat is, hiszen nemcsak egy nemzet rendelkezik kulturális háttérrel, hanem egy vállalat is. Az pedig hatással van az egyén gondolkodására és viselkedésére, de az egyén is hasonló hatással és befolyással van az adott szervezet kultúrájára. Ez a kettő folytonos kölcsönhatással van egymásra. A bevezetőben említett szélesebb társadalmi szövetbe van beágyazódva a szervezeti kultúra, ami a felgyorsult és globalizálódó huszonegyedik századi világban olyan kihívásokkal néz szembe, amelyek folyamatos nyomást gyakorolnak annak működésére.

A szervezeti kultúrák működése

Minden szervezetre hatással van külső, tágabb környezete, valamint a belső folyamatok is jelen vannak. Ezekre ad válaszokat, és ennek megfelelően alakítja a viselkedését is, ami csak az adott szervezetre lesz jellemző. Azért, mert elméletben a kihívásokra számos viselkedéssel, magatartással válaszolhat, de közülük csak egy lesz az, ami adott időben alkalmazható. A szervezet választása egy tanulási folyamat eredménye, amelyet Peter Senge öt alapelve ír le. A szervezeti tanulás előbb említett öt alapelve csak együtt működik: a rendszergondolkodás, önirányítás, gondolati minták, a közös jövőkép, és a csoportos tanulás. A szervezeti tanulást a szervezeten belüli próbálkozások, a szervezet meghatározó, kiemelkedő tagjainak személyes példája, valamint olykor-olykor a véletlen is befolyásolja. Mindezek összessége adja a lehetséges választás hátterét. Ha a szervezet megfelelő választ talál a kihívásokra, és a szervezet viselkedése ennek megfelelően sikeresnek lesz mondható, akkor ezt a szervezet tagjai magatartásukban is tükrözni fogják és ragaszkodnak az ezt alátámasztó hiedelmekhez és értékekhez. "A szervezeti kultúra nem más, mint a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Ezeket a szervezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik, s az új tagoknak is átadják, mint a problémák megoldásának követendő mintáit, és mint kívánatos gondolkodási és magatartásmódot". A szervezetben jelen lévő értékek a tagok számára természetessé válnak, mint a levegővétel, és ezek lényegében észrevétlenül működnek. Ezek támpontot adnak a szervezet tagjainak, hogy a szervezet önértelmezését és identitását kialakítsák. Hofstede ezt nevezi a kultúra kapcsán a gondolkodás és cselekvés közösségi programozottságának. Vajon milyen értékek minősülnek a szervezeti kultúra alapvető részeinek?
"Tizenegy ilyen értéket különböztethetünk meg.
1. A munkakörrel vagy a szervezettel való azonosulás.
2. Egyén vagy csoportközpontúság (individualizmus-kollektivizmus).
3. Humán orientáció (feladat-kapcsolat).
4. Belső függés-függetlenség.
5. Erős vagy gyenge kontroll.
6. Kockázatvállalás-kockázatkerülés (bizonytalanság tűrése, ill. kerülése).
7. Teljesítményorientáció.
8. Konfliktustűrés-konfliktuskerülés.
9. Cél-(eredmény-)-eszköz-(folyamat-) orientáció, azaz a vezetés ezek közül melyikre koncentrál.
10. Nyílt rendszer (külső) – zárt rendszer (belső) orientáltság, azaz a külső környezetre reagál, vagy a belső működésre koncentrál.
11. Rövid vs. hosszú távú időorientáció, azaz a szervezet milyen időhorizonton tervezi jövőjét".

Három jelentős csoport a szervezeti kultúrák életében

Három jól elkülöníthető csoportra oszthatók a szervezeti kultúrák kialakulását befolyásoló tényezők. Ezek a külső hatások, szervezetspecifikus tényezők, valamint a szervezet történelme. Milyen hatások lehetnek, amelyek befolyással bírnak a szervezeti tagok értékválasztására, és amelyet a szervezet nem képes befolyásolni. Ezek a külső természeti környezet és az a társadalmi, politikai közeg, amit szintén nem tud befolyásolni, mert a szervezet működéséhez előbbi adja meg a működési kereteket. A második az úgynevezett szervezetspecifikus tényező, amely függ a szervezet profiljától, ugyanis az határozza meg a szervezet által használt technológiát. Egy gépgyártással foglakozó innovatív szervezet nagy valószínűséggel nem fog növénytermesztési technológiát alkalmazni… A harmadik, de igen fontos tényező a szervezet történelme. Ez utóbbival általában csak régóta működő szervezetek rendelkeznek, mert idő kell ahhoz, hogy az elődök példái, és az általuk képviselt értékek a szervezetbe beépüljenek, ami által a következő generációkat képesek befolyásolni az ezekből létrejövő szervezeti folklór, és az ebből táplálkozó legendák, mítoszok által. Hasonló legendává vált egy amerikai biztosítási cég munkatársa, Frank Bettger is a szervezete tagjai számára, aki a gazdasági világválság idején érte el a legmagasabb értékesítési mutatókat.

A szervezetek beágyazottsága a nemzeti (társadalmi) kultúra szövetébe

Az utóbbi 30-40 évben a szervezetek működését vizsgáló szakirodalomban sok szerző foglalkozott azzal a kérdéssel, hogyan határozható meg igazán a szervezetek által kifejlesztett gyakorlat, a kihívásokra adott válaszok, alkalmazott viselkedésminták összessége, azaz az egyes szervezetekre jellemző szervezeti kultúra, és mindez hogyan hat a szervezet működésére, sikerességére. Többen egyenesen úgy vélik, hogy a szervezeti kultúra, a "kulturális tőke" az a tényező, amely leginkább meghatározza a vállalati eredményességet, versenyképességet és a fenntarthatóságot. Minden társadalomnak, nemzetnek is van jellemző értékrendje, vannak kulturális mintázatai, ugyanígy az adott nemzeten belül működő szervezetek is nagyon különböző értékek mentén működhetnek, még akkor is, ha azonos iparágban és technológiával dolgozó szervezetről beszélünk. A nemzeti kultúrák hatásának bemutatására először Geert Hofstede holland pszichológus tett kísérletet az 1970-es években. A kutatási eredményeinek bemutatásához itt és most nem áll rendelkezésre elég hely, és az olvasó idejével sem kívánok visszaélni. Annyit összefoglalásul, hogy az IBM cégen keresztül végzett kutatásokat, amely 40 országban volt jelen leányvállalatai révén. Arra kereste a választ, hogy egy amerikai globális vállalat szervezeti kultúrája mennyiben tud érvényesülni a befogadó lokális nemzeti kultúrák mellett. Ide kívánkozik megemlíteni, hogy húsz évvel korábban elvégeztek egy hasonló, de nem ennyire átfogó vizsgálatot. Ez a nemzeti kultúrák vizsgálatára terjedt ki, ami szoros kapcsolatban van a szervezeti kultúrával. A múlt században folytatott társadalmi antropológiai kutatások rávilágítottak arra a megállapításra, hogy függetlenül attól, hogy modern vagy hagyományos társadalomról van szó, szinte valamennyinek hasonló, ha nem ugyanolyan problémákkal kell szembesülnie. A problémák hasonlóak, viszont a megoldási alternatívák között, már lényeges különbségek lesznek. Javaslom Hofstede könyvének tanulmányozását.

A szervezet és tagjainak kulturális profilja

Nagyszerű könyv jelent meg Philippe Rosinski tollából, (Coaching Across Cultures) Kultúrákon átívelő coaching címmel. Ebben a kultúrák találkozásáról és az ebből adódó konfliktushelyzetekről ír. Elsőre úgy tűnik, hogy a kulturális különbségek és a konfliktusok kéz a kézben járnak, és ezek a különbségek a szervezetekben is megjelenhetnek, a nagy cégeknél és hatalmas kontinenseken átívelő vállalatoknál pedig mindennap jelen vannak. Az egyre inkább globalizálódó világban már a kisebb cégek is szembesülnek a problémával. Bizony a szerteágazó interkulturális kapcsolatok óhatatlanul is egyre kisebb cégeket kapcsolnak be ebbe a hatalmas hálózatba. Ennek megfelelő kezeléséhez pedig megfelelő tudással kell rendelkezni szervezeti szinten, hogy az ebből keletkező problémákat kezelni lehessen. A szerző segít eligazodni ebben a hatalmas hálózatban, ha úgy tetszik, labirintusban. Meglátása szerint manapság bármikor más kulturális környezetben találhatjuk magunkat, akár a munkánkból vagy a családi életünkből kifolyólag. A kilencvenes évek óta itthon is tapasztalható, hogy a szervezeti vezetőt más országból helyezik ide, azaz más kulturális környezetből kerül hozzánk, de ez már fordítva is igaz. A kultúra különbözőségéből adódóan lehetnek konfrontációk, félreértések, akár komolyabb konfliktusok is. Ennek gyakran a kultúrák közötti különbség, és annak megértése az oka. Előfordulhat, hogy egy projekt érdekében mindenki azonos cél érdekében dolgozik, de meg nem értés lehet belőle a kulturális különbségekből fakadóan. Ez sajnos feszültséghez, konfliktusokhoz vezethet. Ez abból is adódik, hogy általában hajlamos mindenki a saját nézőpontjából tekinteni egy, egy helyzetre. A legtöbb esetben meg sem próbálunk más, vagy akár a másik szemszögéből nézni a dolgokra. Ez pedig csak fenntartja a feszültséget. Rosinski (2003) a probléma megoldását abban látja, ha hátralépünk egyet és a kultúra szemszögéből vizsgáljuk a globális változásokat. Mindezt tudományos, - társadalmakról lévén szó -, történelmi és persze intellektuális nézőpontból kell megtenni. Fontos tényező az ember, maga az egyén, hogy miként tud hatni a világra és hogyan tud összeegyeztetni különböző nézőpontokat. A turbulens környezet persze nem kedvez számára, mert a technológia és vele együtt minden más rohamos fejlődésen, változáson megy keresztül. Azonban van kapaszkodó, mert vannak olyan emberi alapértékek, ami a hosszú és viszontagságos történelmi korszakokon át is változatlanok maradtak. Meggyőződése, hogy a globalizáció által kialakult multikulturális környezetből fakadó problémák megoldásában a coaching segíthet. A kulturális orientációk szem előtt tartása mellett, fontos a másik értékeinek megértése, mert ez segíthet a különbözőségekből adódó problémák megoldásában. Az első lépés ebben, ha felismerjük a különbözőséget és azt elfogadjuk. Majd a következő lépésben ez elvezet az alkalmazkodáshoz, aztán a saját értékrendünkbe való beillesztéshez. Ez által energiát és plusz erőt nyerhetünk a kulturális különbözőségek beépítésével (Rosinski 2003). Úttörő szerepet töltött be a coaching globális megközelítésében, ő az egyik legjobb a világon az ügyvezető coachingban, a csapat coachingban és a globális vezetői fejlesztésben. Szívesen használja a Kulturális Orientációs Keretrendszert (Cultural Orientations Framework - COF) amit, a már említett Kultúrákon átívelő coaching című könyvében publikált. Ez a teszt megkönnyíti az egyén, a csoport és a szervezet számára a legfontosabb kulturális jellemzők megértését. Arra bíztat, hogy a fenti eszközzel a lehető legtöbbet hozzuk ki a kulturális különbözőségből, hogy egyfajta kulturális szinergiát érjünk el, ami által mi magunk is gazdagodunk és fejlődhetünk. A COF tesztet a szerző honlapján bárki kitöltheti, az mindenki számára hozzáférhető. Az említett keretrendszer hét különböző kulturális összetevőből áll. Ezeket egy skálán tudjuk jelölni, a skálán történő bejelölést követően megtudhatjuk az egyén kulturális irányultságát. Az összetevők a következők:
1. hatalom és felelősségérzet
2. időgazdálkodás
3. identitás és céltudat
4. szervezeti rendszer
5. territoriális (fizikai és pszichés)
6. kommunikációs
7. gondolkodásmód
A teszt kitöltését követően megkaphatjuk az egyén vagy egy csoport kulturális profilját. Ennek segítségével tudatosítani tudjuk a főbb jellemzőket, segítve ezáltal a szervezetet segítő munkáját, és támogatni a szervezetben lévő egyént is, hogy közösen el tudják érni a célként kitűzött változást. Az említett eszközök, módszerek nagy segítséget nyújthatnak a HR stratégia alkotásában, és a HR folyamatok menedzselésében egyaránt.


Ünnepi hangulatban 

Advent az eljövetel, és valami más is...

A karácsonyi ünnep közeledtével elkezdődik a nagy készülődés, amit úgy ismerünk, hogy az adventi időszak. Az adventi időszak folyamán már alig várjuk, hogy elérkezzünk az év egyik legszebb ünnepéhez. Mi is az advent? Az advent szó a latin "adventus Domini" kifejezésből származik, ami azt jelenti, hogy "az Úr eljövetele". Minden évben egy meghatározott napon kezdődik és négy hétig tart, magában foglalva négy vasárnapot. Szent András napjához (november 30.) legközelebbi vasárnapon veszi kezdetét és karácsonyig tart. Az adventi időszak a Szentestén ér véget, napnyugta után. Az advent a keresztény vallásban az Úr eljövetelére való felkészülés. Régen még bevett szokás volt, hogy ezen időszak alatt nem tartottak zajos mulatságokat, táncokat. Ez a szokás azonban a modern világban kikopott. Ilyenkor a liturgiákat a népszokások egészítették ki, hiszen ez utóbbi tette teljessé az emberek adventi ünneplését. Nagy népszerűségnek örvend az adventi koszorú, amely nem is olyan régi hagyomány, talán valamikor a 19-20. században kezdték el készíteni, és akkortájt terjedt el. A 19. században feljegyezték, hogy egy német evangélikus lelkész 23 gyertyát szerelt fel egy kocsikerékre és minden nap eggyel többet gyújtott meg rajta, pont az adventi időszak végére, azaz karácsonyra égett rajta az összes gyertya. A mai rohanó világban ez is egyszerűsödött, a koszorú már nem a teljes időszakra tartalmazza a gyertyákat, hanem csak négyet, talán a négy gyertya a négy vasárnapra utal, az adventi vasárnapokat jelképezve. Azonban más jelentéssel is bír, mégpedig hit, remény, öröm és szeretet. Ilyenkor több helyen, már advent első napjai előtt is megnyitják kapuikat az adventi vásárok szerte a világban. Szerencsésnek érezhetjük magunkat, mert Európa legszebb adventi vásárai a közelünkben találhatóak, úgy, mint Budapest, Bécs és Zágráb. Azonban aki nem teheti meg, hogy ezekbe a csodálatos városokba elutazzon, az itthon is megtapasztalhatja a karácsonyi vásár hangulatát, mert szinte minden megyeszékhelyen, kisvárosban hagyománnyá váltak már. A közelemben Pécsett, Harkányban és Siklóson. Ilyenkor állítják fel a települések a saját karácsonyfájukat, az úgynevezett "mindenki karácsonyfáját" és ilyenkor díszítik fel a települések főutcáit, tereit is. Én megpróbálom mindig kiélvezni ezt az időszakot, mert pillanatok alatt elrepül. Karácsony közeledtével előtérbe kerülnek a jótékonysági akciók, a rászorulóknak való gyűjtések és az adományozás. Ami dicséretes és helyes dolog, de általában miért a szeretet ünnepéhez közeledve ébred fel az adakozási kedv, a másnak való segítség nyújtás igénye, hogy tegyünk valamit önzetlenül érzése? Miért nem tesszük ezt egész évben? Ezt leírva, magam is szégyenkezem, mert nekem sem magától értetődő, de már jó úton vagyok. Azonban azt tapasztaltam, hogy az elesettnek néha, nem csupán takaróra, tartós élelmiszerre van szüksége, hanem egy jó szóra, vagy csak annyira, hogy elmondhassa a bánatát, a félelmeit. Ettől máris jobbá válik számára a világ. Szerintem alkalmanként, és nem az ünnepi időszakra gondolok, egy zacskó cukor, liszt vagy tészta névtelenül felakasztva a kerítésre vagy a kilincsre, van olyan értékes ajándék, mint a karácsonyi aranypapírba csomagolt meglepetés. Tudom, hogy nem lehet egész évben ünnep, de most nem is az egymás kölcsönös megajándékozására, hanem az önzetlenül eljuttatott adományra, segítségre gondolok. Az lehet egy kert felásása, a tűzifa felaprítása, egy bevásárlás, de bármi egyéb, csak lássuk meg környezetünkben, hogy éppen kinek, mikor van szüksége segítségre. Az adakozónak, a segítségnyújtónak ez sokkal nagyobb örömöt jelent, mint aki felé irányul. Hiszek benne, hogy életünk során ez kamatostól megtérül, ott és akkor, amikor nem is számítunk rá. Viszont el kell, hogy mondjam, nagyon nem értek egyet azzal, amikor celebek és politikusok, ellepik ilyenkor a közösségi médiákat, a nyomtatott sajtót, hogy hiúságukat kellő mértékben előtérbe helyezve számoljanak be arról, hogy micsoda jócselekedeteket tettek a "szeretet ünnepe" nevében. Utóbbiak nagyrészt közpénzen… Legalább ezt az ünnepet hagyják meg számomra természetes szépségében, és ne furakodjanak be a magánszférámba, mint ahogy tették és teszik minden lehetséges módon, már évek óta permanensen. Az ünnepi várakozás ideje alatt a gyertya meghitt fénye mindig megérint, táncoló lángnyelve melegséggel és szeretettel tölt el és hajlamos vagyok ilyenkor elérzékenyülni, amit nehezemre esik elismerni. Érzésem szerint ez a csodás ünnep az elcsendesedésről, a belső békéről, a meghittségről, a szeretetről szól. Gondoljunk azon embertársainkra, akiknek januárban és februárban is jól jön majd a segítség, akkor is jusson eszünkbe Pál apostol! Ezt a pár sort, talán nem is lehetne jobban zárni, mint Pál apostol levelével. Pál apostol első levele, annak is a 13. fejezete szól a szeretetről, amelyet a korinthusiakhoz írt. "A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik…" A fentiekben utóbbiról írtam. "A szeretet soha el nem múlik." Karácsonyhoz közeledve mit is lehetne ehhez még hozzátenni. "Most azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, e három; ezek közül pedig a legnagyobb a szeretet.


Vezetők és leendő vezetők figyelmébe

Előszóban...

A kezembe fogtam Klein Sándor könyvét, aminek címe, Vezetés- és szervezetpszichológia. A címet olvasva rögtön átfutott az agyamon, hogy bár ismerős a két szó, talán többször még hallottam is róla, de definiálni nem tudnám, azaz fejtörést okoz számomra, hogy valójában mit is jelent ez a gyakorlatban. A vezetés jelentését még viszonylag helyén tudom kezelni, de a szervezetpszichológia, mint diszciplína már problémát okozna. Pszichológiával a tanulmányaim során gyakran találkoztam, de szervezetpszichológiával kevésbé. Talán vezetői tréningeken találkoztam vele közvetett formában. Ha pedig rákeresek ez utóbbi kifejezésre, akkor kiderül, hogy ennek gyökerei már körülbelül ötezer évvel ezelőtt is fellelhetők voltak sumér papok vezetési módszereiben, illetve három ezer éve pedig a kínai hadvezetésben és közigazgatásban. A dolgozók részére készítettek teszteket, ami alapján képesek voltak eldönteni, hogy a szervezeten belül, milyen területen és feladattal lehet optimális esetben megbízni az egyént. Annak azonban nem voltak tudatában, hogy ez valójában a szervezetpszichológia része. Az egyénben lejátszódó folyamatok, - elsősorban pszichológiai folyamatokat értem alatta -, hasonlóan játszódnak le a szervezeten belül is. A szervezetpszichológia hasonló, csak az a szervezetet érintő, a szervezeten belüli kérdésekre keresi a választ, ezért véleményem szerint összetettebb is. Kissé leegyszerűsített és sarkított az előbbi megközelítésem, de tudjuk, hogy ennél azért árnyaltabb és bonyolultabb a kép.

A vezetés, avagy vezetni

A bevezetőmben már említett, Vezetés- és szervezetpszichológia című könyv első fejezete három fontos szót említ, rögtön az elején: tudomány, művészet, szakma. Mindháromban van egy közös, valamennyi a vezetéshez kapcsolódik. Mi az, hogy vezetés, mit értünk vezetés alatt? A vezetés valószínűleg egyidős az emberi történelemmel, hisz az ősközösségi társadalmakban is voltak törzsfőnökök, törzsi elöljárók. Tehát az általuk irányított és vezetett szervezet az ő befolyásuk alatt állt. Mi a vezetés lényege, hogyan lehet tömören összefoglalni? "A vezető az az ember, aki képes elérni, hogy csoportjának tagjai:

  • elkötelezetten együttműködjenek vele
  • egy közös cél elérése érdekében
  • képességeik, tehetségük, energiáik felhasználásával."


A történelem és a társadalom fejlődésével párhuzamosan, a vezetéssel kapcsolatos ismeretek is átalakultak és fejlődtek. Napjainkban a vezetést, leggyakrabban a munkaadók és a munkavállalók közötti kontextusban említik. Talán legtöbbször itt fordul elő. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy más területen nem kezelik eléggé fontosan, példának okáért, nagy hagyománya van a korszerű hadvezetésben is. Ha az előbbi kontextusban vizsgáljuk, akkor láthatjuk, hogy a napi feladatokkal és a munkával áll szoros kapcsolatban. "Munkán olyan fizikai és szellemi tevékenységet értünk, amelyet meghatározott időben és helyen, meghatározott cél érdekében, pénz ellenében végez valaki."

A vezetés, mint tudomány, művészet és szakma

Egyesek szerint az empirikus megfigyelés a tudományosság, a tudományos megközelítés fontos alapja. A vezetéstudomány még nem eléggé kiforrott tudományág, de nagyon sok kutatás és munka történik annak érdekében, hogy kifejlődjön. A szervezetben dolgozó, és annak vezetésével foglalkozó ember megfigyelésével, vizsgálatával foglalkozik. Mivel emberről lévén szó, a vizsgálat elsősorban pszichológiai területen történik, de embert érintve nehéz elvonatkoztatni és objektívan vizsgálódni. Az viszont kétségtelenül igaz, hogy a közelmúltban és jelenleg is jelentős kutatások folynak ezen a területen, amelyek igen előrehaladottak, és az eddig elért eredmények azt támasztják alá, hogy nem volt hiábavaló. Számos publikáció, könyv került napvilágra és komoly mennyiségű tudás- és elmélethalmaz is rendelkezésünkre áll, amely alapján jobban definiálható a vezetés, mint tudomány, azaz a vezetéstudomány. A tudományos eredmények jelentős része a pszichológusok munkásságának köszönhető, akik megpróbálják a vizsgálatok során meghatározni a sikeres vezetőket befolyásoló tényezőket. Külön kiemelten foglalkoznak a vezetők tulajdonságaival, viselkedésükkel, motivációjukkal és a vezetésből adódó döntésmechanizmussal kapcsolatos megérzéseikkel. A pszichológiai vizsgálatok eredményei biztosan segíteni fogják a vezetőket jövőbeni munkájukban. Azonban sok kutató és tudományos szakember publikációja mellett, mások is megpróbálták a vezetést leírni, de más-más megközelítésből: például a vezetést kutyaszánhoz hasonlítja Dogbert, akinek humoros formában íródott tanácsadó könyveit előszeretettel ajánlják személyiség- és szervezetfejlesztési tréningek hallgatóinak. Én azonban jobban tudok azonosulni Zeller Gyula tanár úr megközelítésével, aki szerint a vezetéssel kapcsolatos fontos iránymutatások és módszertanok már évezredekkel ezelőtt is megvoltak. Ezek fellelhetők a Bibliában. Szerinte a tudatos vezetésre ismerhetünk rá Mózes könyvében. A vezetés, mint művészet, de miért művészet, ha az előbb tudományként aposztrofáltuk! Az előzőekben vázolt vezetéstudomány kapcsán leszögezhetjük, hogy a vezetés és az azzal kapcsolatos összes elmélet tudományos megközelítéseken, vizsgálatokon alapult, de a terület komplexitása, bonyolultsága miatt sokan művészetnek tekintik. Azért tekintik művészetnek, mert, ahogyan Klein Sándor is fogalmaz "a tudományos eredmények általánosságait le kell fordítania konkrét emberi célokra. Márpedig a tudománynak az emberi célokra irányuló alkalmazása művészet." Egy vezetőnek szinte művészet a mai gyorsan változó, turbulens világban, egy éppen adódó helyzetre megfelelően reagálni, jó döntést hozni, vagy egyáltalán döntést hozni. Mindezt a szerteágazó információk halmazával, a rendelkezésre álló erőforrásokkal és a komplex problémákkal megbirkózva kell megtennie. A vezetőnek a vezetési folyamatokba és a döntési mechanizmusokba integrálni kell mindazt a rendelkezésre álló tudományos ismeretet, amely segít neki a stratégia elkészítésében és az operatív feladatai elvégzésében. Az előzőekben leírtakra azért van szükség, hogy a vezetők képesek legyenek vezetői munkájukat valóban "művészi szinten" végezni. Egyre inkább elfogadottá válik, hogy a vezetés egy szakma, holott eddig, csak olyan képzettséggel rendelkezőket illettek azzal, hogy szakmájuk van, akik a megszerzett tudásukkal produktumot állítottak elő, vagy olyan szolgáltatást tudtak végezni, amelyre a piaci kereslet is megvolt. A vezetés elvileg nem szakma, mert nem lehet egzakt módon leírni annak valamennyi kritériumát. A vezetés szinte megfoghatatlan, mert a vezetőnek nem adnak oklevelet arról, hogy vezető. A vezetőnek magának kell kitalálnia azt, hogy a rábízott szervezetet hogyan, milyen módszerek és elvek alapján irányítja, vezeti. Ám a vezetés szakmaiságával szemben felhozott kifogások ellenére is egyre inkább szakmának tekintik, mert a modern kor vezetése tudományos elveken nyugszik, amelyeknek alkalmazása és megvalósítása szinte már művészi képességeket igényel, míg az egyre nagyobb tudásanyaga és társadalmi elismerése révén szakmának tekintik.

A vezető, mint kapitány...

Egy hatalmas fejlődésen ment át az egykori gyarmattartó birodalom Anglia, hiszen az ipari forradalomnak köszönhetően a 18 századi világ, gazdasági vezetőjévé vált, amit egészen a 19 század végéig meg tudott őrizni. A 18. században még elsősorban a találmányok jelentették a versenyelőnyt, még kevésbé volt jelentős az újszerű megközelítés, a "vállalkozó vezető" szerepe egy termelő szervezeten belül. Aztán valami elkezdődött a 19. században és ebben egy tengerentúli, éppen szárnyait bontogató Amerikai Egyesült Államok is jelentőset lépett előre, sőt! Az előbb említett tengerentúli ország volt az, amely felismerte a kínálkozó lehetőséget, mint Európában az egyre jobban megerősödő Németország is. A "vállalkozó vezető" volt az, aki átlátta a szervezeten belüli problémákat és azokra a megoldást is megtalálta. A teljes folyamatot a befolyása alatt tudta. A huszadik század hatalmas vállalatainak ipari vezetői voltak ilyenek, akikre ebben az időszakban ragasztották azt a címkét, hogy az ipar kapitányai. A címet viselő vezetők határozottak voltak, jó szervező és problémamegoldó képességgel bírtak, néha talán öntörvényűek is talán, de kétségkívül volt kisugárzásuk, azaz karizmatikusak voltak. Ezt Max Weber szociológus írta le nagyon lényegre törően, szerinte a "karizmatikus vezető számára nincs kinevezés vagy elmozdítás, nincs hivatali pályafutás és nincs előmenetel." Meggyőződése, hogy az ilyen vezetőnek csak elhivatottsága van. Ezek a vezetők azonban a szervezetük növekedésével már nem tudtak megbirkózni, hiszen akkora méretűvé vált, amelyet nem lehetett egy embernek kézben tartania. Ők vezettek, de nem irányítottak, ezért nem is osztották le a feladatokat, mindent maguk akartak elvégezni, nem látták be képességük határát, nem változtattak a vezetési módszereiken. A előbb említett Weber az újszerű vezetéselmélet hiányára hívta fel a figyelmet, úgy vélte, hogy egy szervezet ügyeinek intézésében kiemelt szerepe van a bürokráciának. Nálunk ez a szó negatív előjelet kap, mert azonnal olyan képzettársítások járulnak mellé, amelyeket a rendszerváltás előttről hordozunk magunkban. Weber azonban a bürokrácia kapcsán a szervezettséget, a megtervezett folyamatokat érti, ahol mindenki tudja, hogy mi a feladata. A bürokratikus szervezetben fontos a szakismeret, a felkészültség és a megfelelő képzettség. Egy ilyen szervezetben fontos a jó munkaszervezés. Weber a modern gazdaság fejlődésének lehetőségét látja a bürokratikus szervezetekben. Ezt tovább is gondolja, mert a "bürokratikus racionalizációban" látja a modern társadalmi és politikai változások lényegét is. Talán ezek alapján is megállapítható, hogy a vezetés nem csupán ad hoc döntések sorozata, nem intuíció, hanem tudományos alapokon nyugvó racionális tevékenység. Taylor a "tudományos vezetés" atyja, ő tehetséges mérnökként és leleményes feltalálóként megalapozta anyagi biztonságát. Már viszonylag korán visszavonulhatott az aktív munkától, hogy szakmai kvalitásait tanácsadóként használhassa fel. "A tudományos vezetés a vezetési problémák olyan objektív megközelítése, amelyben a megoldásokat és a döntéseket megfigyelésre és mérésre alapozzák, nem pedig szubjektív ítéletre." Jelenleg már olyan méréseket alkalmazunk előbbi visszacsatolása révén, amelyek már közelítenek az objektivitáshoz, egyre jobbak a teljesítményértékelési elvek és módszerek, amik próbálják a szubjektivitástól mentesíteni a folyamatot, hogy minél egzaktabb legyen annak eredménye. Taylor meggyőződéssel hitte, hogy jó szervezéssel és a hatékonyság növelésével úgy lehet a termelékenységet és ezáltal a profitot is növelni, hogy nincs szükség többlet energia befektetésére. Hitte, hogy a tudományos vezetéssel, amely tudományos alapokon nyugszik, komoly fejlődést lehet elérni. Ezt mind a megfigyeléseire és az elemzéseire alapozta. Véleményem szerint jól gondolta, hisz nagyon sok olyan cég előzte meg versenytársait, akik a rendelkezésre álló erőforrásaikat hatékonyan megszervezve, többlet költség és energia nélkül érték el növekedésüket, fejlődésüket. Számos olyan céget lehet említeni, amik napjainkban is magukénak érzik ezeket az elveket, és ezek alkalmazásával globális piaci szereplővé váltak. Persze a sikerességet nem csupán Taylor elveinek köszönhetik… A másik nagy klasszikusa a témának a francia Fayol, aki a vezetési funkció kapcsán kiemelte, hogy az kizárólag a szervezet tagjaira, a vállalati dolgozókra irányul. Szerinte a vezetési funkciónak elsősorban a vállalat, mint társadalmi szervezet a tárgya. Felhívja a figyelmet a változó körülményekre, mert semmi sem merev és abszolút, minden változik és ezen változások mentén kell meghozni a döntéseket. A vállalat eredményes működése és a vezetés terén elveket határoz meg, amelyeket azonban rugalmasan kezel. Az elvek helyes alkalmazásához azonban szükséges egy vezetőnek a tapasztalat, a határozottság és az intelligencia. Talán, ha körülnézünk, akkor látható, hogy hazánkban jelenleg nem ezen elvek alapján és az elvárt vezetői kvalitásoknak megfelelően kerülnek emberek állami vállalatoknál vezetői pozícióba, hanem más egyéb szempontok szerint. Ez viszont nem témája jelen referátumomnak. Fayol 14 elvet határoz meg, amelyet csupán felsorolásképpen ismertetek: a munka megosztása, hatáskör és felelősség, fegyelem, az egyszemélyi vezetés elve, a vezetés iránya egységes legyen, az egyénnek alá kell rendelnie magát az általános érdeknek, megfelelő anyagi elismerés, centralizáció, a ranglétra, rend, egyenlőség, a szolgálat stabilitása, kezdeményezés, a testületi szellem. Mindezek megtalálhatók egy mai modern, vállalati kultúrával rendelkező szervezeten belül.

Vezetői szerepek

A könyvben, az "Elméletek és modellek" című fejezetben a szerző megpróbálta kategorizálni a vezetési elméleteket. Mivel a közelmúltban számos vezetési elmélet jelent meg, ezért hosszú lenne ezek felsorolása, inkább olyan kategóriákat ír le, amelyek elsősorban a vezetői viselkedés értelmezésének sokféleségét mutatja be. A vezetői szerepek közt az első kategóriában a vezető, mint tervező jelenik meg. Nem jelent azonban a sorrendiség értékkategóriát, csupán elhatározás kérdése a sorrend megállapítása. Élvezettel olvastam, hogy például tréning környezetben, a hitelesség kedvéért egy vezetőképző tanfolyam alkalmával, egy feltett kérdésre milyen válaszok érkeztek. Egy szemléltetés kapcsán a tanfolyamvezető, a szervezetet hajóhoz hasonlítja. Ha, a szervezet a hajó, akkor vajon ki lehet a vezető. Az esetek túlnyomó többségében a kapitányhoz hasonlították magukat. Persze ez magától értetődő válasz, mert a hajó haladásáért és a biztonságos kikötésért ő a felelős. A kapitány felügyeli a hajó irányítását, mozgását, de nincs befolyással arra, ha szerkezeti hiba lévén, gond lenne a kormányzással, a balansz megtartásával vagy akár a sebességgel. Ezek jelentős hányada a konstruktőrtől, a tervezőtől függnek, ugyanis ő határozza meg a vízkiszorításhoz és ezáltal a rakodótömeg méretéhez megfelelő motort és meghajtást, valamint a szerkezet stabilitását is. Annak egyensúlyi helyzetét, tehát ami befolyással van annak sebességére, biztonságára, hajózhatóságára. Ha, ismét feltennénk a kérdést arra vonatkozólag, hogy a szervezet egy tengerjáró hajó, akkor kihez hasonlítja, kivel azonosítja magát a vezető, bizonyára más választ kapnánk. Talán a fenti példán lehet látni, hogy egy szervezetet nem elég csupán vezetni, annak vezetését, biztonságos működését meg kell tervezni. Ez pedig stratégiai gondolkodást feltételez egy vezetőtől. A stratégia egy jövőkép, egy cél, amit a vezető el akar érni, és annak elérése érdekében megtervezi a szervezet erőforrás felhasználását. Részfeladatokra bontja a stratégiát, operatív akciótervet dolgoz ki a stratégia megvalósítása érdekében, azaz képletesen eloldja a köteleket és beindítja a hajó motorját és kiadja a parancsot a gépháznak. Mindezt azután, hogy a hajót felkészítette az útra… A másik kategória a vezető, mint tanár. A tanárnak is két típusát hozza fel példaként. Az egyik a hagyományos, a "régimódi", aki csupán leadja az anyagot és azt a hallgatóság passzív befogadóként abszolválja. A másik egy modern megközelítés, ami nem adja kézbe a megoldó kulcsot, de segít azt megtalálni. Ez a fajta tanár támogat, rávezet, segít és megtanít önálló gondolkodásra. A referátum elején szó volt a Bibliáról, akkor talán most ismét példaként lehet említeni, azaz nem halat kell adni, hanem megtanítani a halfogás mesterségét, ahogy Jézus is tette. Ez egy jó vezető feladata, megtanítani a beosztottaknak a probléma felismerést és a lehetséges megoldási módszereket. Utolsóként, de nem utolsósorban a vezetőről, mint gondnokról is essen szó. Gondnok alatt általában mindenki előtt megjelenik egy ingatlan, aminek a működtetése, állagmegóvása az ő feladata. Ha nem figyel a rábízott javakra, tehát rossz gazdaként jár el, gondatlan, akkor az tönkre fog menni. Hasonlóképpen működik egy szervezet is. Gondoskodik a beosztottakról, azaz a cégben lévő munkavállalókról és gondoskodik a szervezet sikerességéről. Gondoskodik arról, hogy a stratégiája megvalósuljon, elérje a célját. Különben a szervezetben lévők emocionálisan és anyagilag is sérülnek, nem beszélve arról, hogy a szervezet gazdaságilag gyengülne meg. A fenti példák más-más kategóriát hoztak fel, de egyvalamiben mégis közös volt valamennyi, hogy az éppen aktuálisan tárgyalt vezető volt a legjobb. Egy adott szervezetnek milyenre lenne szüksége? Nehéz egyértelmű választ adni. Összefoglalva, más-más nézőpontból mindegyik vezető jó, de egyik sem hordozza zsebében a bölcsek kövét. Véleményem szerint a modern kor vezetője előbbi kategóriák szintézise, hisz a felgyorsult világ, gyors reagálást és döntést követel meg, ami egyben helyzetfüggő is. Az adott helyzetben pedig a vezető eldönti, hogy melyik kategóriában lévő vezető a legjobb megoldása a problémának. A végén megemlítem, hogy egy jó vezető mindig képes motiválni a beosztottakat, erre utal a Maslow által felvázolt szükségletek hierarchiája, ha úgy tetszik a szükségletek piramisa. Az elmélet abból indul ki, hogy a beosztottak teljesítménye növelhető, ha teret engedünk emberi oldaluknak, tehát vágyaik teret kapjanak azáltal, hogy elérjék azt. Amikor az egyik teljesül, akkor felébreszteni benne a következőt, amit belső indíttatásként él meg, ami pedig erős motivációt indukál az egyénben. Ha egy vezető megfelelő szintre tudja helyezni beosztottját és felébreszti benne a késztetést, hogy a következő szintre lépjen, akkor komoly teljesítményt mutat annak érdekében, hogy elérje azt. A könyvben motivációként jelenik meg a maslow-i piramis, de véleményem az, hogy a motiváció összetettebb annál, mint amit a szükségletek hierarchiája mutat. Napjainkban több olyan vélekedés is napvilágot látott, hogy ez a szükségleti piramis már idejét múlt. Persze ezzel lehet vitatkozni, de az megállapítható, hogy a legfelső szint már nem is annyira egyszerűen értelmezhető, mert olyan korban élünk, amikor az egyén gyakran önmagát sem tudja azonosítani, nem tudja elhelyezni magát a világban, a társadalomban, mert sokan identitás válságban vannak.


Coaching, ahogy szembe jött velem

Mi a coaching?

Nagyon sokan, akik nem foglalkoznak coachinggal, hajlamosak úgy tekinteni rá, mint egy tréning fajtára, holott e két fejlesztő módszer a tréning és a coaching módszertanában eltér egymástól. Abban viszont megegyeznek, hogy mindkettő egymást támogató és kiegészítő humán erőforrás fejlesztési lehetőség. Azonban a coachingban nagyobb elmélyülésre van lehetőség és személyre szabott megoldások születhetnek. Ahány szakkönyvbe belelapoztam, mindegyikben más és más definíciót találtam a coachingra vonatkozóan. Sárvári szerint a "coaching módszertanilag egy speciálisan intenzív tanulási helyzethez kötött tanácsadási folyamat, amelynek eredményeképpen növekszik a szakmai kompetencia, megerősödik az önreflektív tanulás készsége, a rendszerszemléletű gondolkodás és a döntési hatékonyság." Ugyanakkor Kelló Éva könyvében, egy nekem szimpatikusabb megfogalmazás olvasható, hogy "a coaching segít felfedezni, kik vagyunk, hova tartunk, mit vagyunk hajlandóak megtenni azért, hogy oda jussunk és hogyan és elkísér azon a változáson, melyen addig végigmegyünk. A coaching az eredményekről szól, a továbblépésről, a változásról, a tudatosabbá válásról magunk és mások tekintetében és a felelősségvállalásról saját életünkért." Gyorsan és folyamatosan változó világban élünk, ahol a coaching is a változásról, azaz a kívánt változás eléréséről szól. Ehhez azonban szükséges mindkét fél közös megegyezése, hogy kellő bizalommal lépjünk rá arra az útra, amelyen aztán végig is megyünk.
A coachinggal kapcsolatos tanulásaim értelmezése ​

A coachinggal kapcsolatos tanulásaim értelmezése

Egy olyan témáról írok, amivel mélyebben Generál Péternél (PCC, AOEC Accredited Professional Executive Coach, GROW csoport) találkoztam. Ez a coaching. Az órán elhangzottak és az elvégzett gyakorlatok még most is elevenen bennem élnek. A látottak és hallottak elgondolkodtattak. Jelen pillanatban nem a megfelelési kényszer beszél belőlem, mert az írásbeli még szükséges ahhoz, hogy abszolváljam a tárgyat, hanem valami tényleg megérintett. Ezt igazán a gyakorlatok során tapasztaltam meg, amit egyszerre kíváncsiságként, élményként és egy jóleső belső érzésként tudok megragadni. Megéltem az órán azt, hogy teljes lényemmel tudtam magam átadni, kizártam a külvilágot és csak magamra, és a másik személyre fókuszáltam a figyelmem. Először minden feladatnál összpontosítottam, aztán hagytam, hogy az érzelmek is felszínre törjenek és akkor éreztem rá, hogy valójában mi is lehet az a coaching. Példának okáért, egy akvárium gyakorlat során, Péter volt a coachom, aki rövid idő alatt olyan érzelmi hullámvasútra ültetett, ami felszínre hozta a régóta magamba zárt emlékeket, az azóta is elvarratlan szálakat. Ezek szomorú emlékek voltak, de a beszélgetés után mégis könnyebbnek éreztem a teljes fizikai valómat. Furcsa, hogy ezt mondom, de egy filozófus, Descartes jutott evvel kapcsolatban az eszembe. Szerinte, ha valami minél egyszerűbb és világosabb, akkor annál jobban értelmezhető irányba visz. Descartes mindent megfigyelt, mindent szemrevételezett, mindent egyenként megvizsgált, semmit nem vetett el. Megállapítása, hogy ne akarjuk a megváltoztathatatlant megváltoztatni, ne akarjunk olyan dolgokat, amire nincs befolyásunk, csak egy valamit vagyunk képesek uralni, egy valami van a birtokunkban, ami csak és kizárólag a miénk, az pedig a saját gondolataink. A megközelítésével képessé vált "eltakarítani a laza földet és a homokot, hogy sziklára vagy agyagföldre bukkanjon." Megállapította, hogy van egy szilárd és biztos igazság, amit bármilyen bizonyításnak vetnek is alá, az megáll, ez pedig a gondolkodom, tehát vagyok. Az előbbi kitérő csupán azt támasztotta alá, hogy az emberi elme milyen csodálatos dolog. Benne van egész lényével. Tudatosan vagy akár tudattalanul is, de ott van. Valahogy a coachinggal is így vagyok…

Kommunikálni, de nem beszélni!

Nagyon érdekes számomra a coachingban, ami egyben az egyik sarokköve is, az aktív hallgatás. Ekkor nem beszélünk, csak hallgatunk és figyelünk, ami borzasztóan nehéz, mert mindenkinek van mondanivalója, ami számára fontosabb, mint a másik mondanivalója. Napjainkban azt tapasztalom, hogy mindenki szeret panaszkodni, de igazán senki sem kíváncsi rá. Ettől aztán frusztráltakká válnak, és még kevésbé figyelnek oda a másikra. Ahhoz, hogy coachként képesek legyünk aktívan hallgatni és teljes mértékben a másikra figyelni, szükség van arra a képességünkre, hogy a saját gondjainkat, problémáinkat kizárjuk, azaz, egyszerűen kiüresítjük a fejünket. Így elmondva egyszerűnek tűnik, de a gyakorlatban már sokkal nehezebb. Pedig ez nagyon fontos, mert csak ekkor vagyunk képesek arra, hogy teljes figyelemmel forduljunk ügyfelünk felé. A hétköznapokban a másik hogy létéről való érdeklődésre kapott válasz, általában a kérdezőben nem vált ki semmit. A kapott válasz legtöbbször el sem ér a kérdező tudatáig, mert a kérdés feltevésénél már nem is érdekelte a válasz. Igazán nem is figyelünk a másikra, de talán nem is akarunk. A coach viszont éppen ezt teszi, hisz "a jó hallgatás megtanulása a coach sikerének a feltétele." Sokan mit nem adnának azért, ha valaki csak figyelmesen meghallgatná őt. Ekkor jön a képbe a coach, aki tudja, hogy "a hallgatás magában foglalja a kíváncsiságot és az érdeklődést a másik személye és mondandója iránt. Ebből az érdeklődésből és kíváncsiságból fakadnak az ítélkezésmentes kérdések."
A ki nem mondott szó…

A ki nem mondott szó

Ha már az ítélkezésmentes kérdéseknél tartunk, akkor érdemes arra is felhívni a figyelmet, hogy mennyi feszültség van az emberekben. Gyakran elég egy kis szikra, egy ártatlannak tűnő mondat, hogy felszínre hozza az elfojtott problémát. Ami aztán olyan valakin csapódik le, aki talán nem is részese annak. Leggyakrabban azonban a párkapcsolatokban és a munkahelyeken érhető tetten. Mindkét esetben úgy teszünk, mintha nem is lenne, mert amiről nem beszélünk, az nincs is. Ez utóbbi leginkább a férfiakra jellemző, mert ez kódolva van a "férfineveltetésben". "A férfiaknak tiltották meg annak idején a panaszkodást, siránkozást, lelkizést. Bárki megfigyelheti, hogy egy esti veszekedés után a férfi sokkal gyakrabban ébred derűsen, mint a párja. Volt ideje megszabadulni a feszültségtől, és ezzel számára el is van intézve a probléma. Azonban a konfliktus okát, elkerülési módját és a mögöttes igényeket a férfi többnyire nem firtatja, vagyis nem végez igazi problémamegoldást." Amikor ezeket a sorokat elolvastam, akkor rádöbbentem, hogy én sok esetben hasonlóan kezeltem a problémáimat, és a párkapcsolatomban is inkább a feleségem volt a toleránsabb, megértőbb, empatikusabb és egyben a diplomatikusabb is, azaz okosabb. Visszaemlékezve egyes helyzetekre ő kezdeményezett beszélgetést, ő próbálta meg kideríteni a probléma valódi okát. Én magam is sok esetben nem mondtam el, nem hozakodtam elő a problémámmal, mert tartottam tőle, hogy gyengének tűnök, aki nem képes ezzel megbirkózni. Jobban érdekelt, hogy miként vélekedik rólam a környezetem, minthogy a saját dolgomat, a én problémámat helyezném előrébb, aminek megoldása minden másnál fontosabb. Az előzőekben szó volt róla, hogy amiről nem beszélünk az nincs is. A ki nem mondott szó olyan, mintha meg sem történt volna. Azonban a ki nem mondott szó belülről mardos, és állandóan ki kívánkozik, de általában nem engedjük. Hány és hány esetben tettem így, pedig mennyivel egyszerűbb lett volna őszintén elmondani, hogy mi a baj. Mennyivel jobb lett volna szembe nézni vele, mint együtt élni egy rossz érzéssel. Ehhez, hogy mindezt megtegyem, mentálisan nekem is fejlődnöm kellett. Először is el kellett magamat fogadni olyannak, amilyen vagyok, aztán tudatosan törekedni arra, hogy megváltoztassam a viszonyomat a környezetemmel. Ezáltal minden egyszerűbb lett, mert nem kell önmagamat ámítani, könnyebbé vált a kapcsolatfelvétel és a másokkal való tartalmas párbeszéd.


Rogersi irányzat a coachingban
"Ami a legszemélyesebb, az a legáltalánosabb." Carl R. Rogers

A kurzus élményeiről röviden

Egy olyan témáról írok, amivel mélyebben Dr. Piczkó Katalin kurzusán találkoztam. (Katalinnal, hasonló témában az RTL televízió képernyőjén lehet mostanában találkozni. Ajánlom a téma iránt érdeklődők figyelmébe Kati közelmúltban megjelent könyvét, amely "Szeretetkert" címmel látott napvilágot.) Ez a személyiség, fejlődéspszichológia. A kurzuson elhangzottak és az elvégzett gyakorlatok még most is elevenen bennem élnek. A látottak és hallottak elgondolkodtattak, mert az oktató olyan összefüggésekre világított rá, amelyek számomra nem voltak magától értetődők. Nem a megfelelési kényszer beszél belőlem, merthogy az írásbeli még szükséges ahhoz, hogy abszolváljam a tárgyat, hanem valami tényleg megérintett. Ezt igazán az előadások és a gyakorlatok során tapasztaltam meg, amit egyszerre kíváncsiságként, élményként és egy jóleső belső érzésként tudok megragadni. Az órán az első alkalmak során, minden feladatnál összpontosítottam, aztán hagytam, hogy az érzelmek is felszínre törjenek és akkor éreztem rá igazán, hogy valójában mi is az a fejlődéspszichológia. Az elvégzett gyakorlatok minden alkalommal elgondolkodtattak, és ami a kurzus elején még óriási mennyiségű rendszertelen információhalmaznak tűnt, az idő előrehaladtával és a témavezető iránymutatásával, kezdett értelmes rendszerként összeállni. Valahogy minden kapcsolódott mindenhez, kezdett értelmet nyerni az ok és okozat. Furcsa, de egy filozófus, Descartes jutott eszembe. Szerinte, ha valami minél egyszerűbb és világosabb, akkor annál jobban értelmezhető irányba visz. Descartes mindent megfigyelt, mindent szemrevételezett, mindent egyenként megvizsgált, semmit nem vetett el. Megállapítása, hogy ne akarjuk a megváltoztathatatlant megváltoztatni, ne akarjunk olyan dolgokat, amire nincs befolyásunk, csak egy valamit vagyunk képesek uralni, egy valami van a birtokunkban, ami csak és kizárólag a miénk, az pedig a saját gondolataink. A megközelítésével képessé vált "eltakarítani a laza földet és a homokot, hogy sziklára vagy agyagföldre bukkanjon." Megállapította, hogy van egy szilárd és biztos igazság, amit bármilyen bizonyításnak vetnek is alá, az megáll, ez pedig a gondolkodom, tehát vagyok. Az előbbi kitérő csupán azt támasztotta alá, hogy az emberi elme milyen csodálatos dolog. Az egyén benne van egész lényével. Tudatosan vagy akár tudattalanul is, de ott van. Valahogy most a fejlődéspszichológiával is így vagyok. A gondolataimat, érzéseimet kifejezni és azokat átadni a kommunikáció segítségével tudom. Ha pedig ez utóbbiban zavar támadna, akkor "Rogers szerint a pszichoterápia feladata, hogy kijavítsa a kommunikáció kudarcait." Pedig a kommunikáció is egy csodás képesség. Az ember "által kifejlesztett kommunikáció olyan óriási fejlődésbeli potenciált jelentett, melynek következményei a mai napig éreztetik hatásukat – s ez feltehetőleg még több ezer éven át így lesz." Azonban a gondolataim és érzéseim mélyebb értelmét és azok összefüggéseit a személyiség és fejlődéspszichológia által ismerhetem meg.

A személyközpontú szemlélet

Ebben a felgyorsult, turbulens világban az egyénnek tanulnia kell, szükséges fejlesztenie önmagát, hogy alkalmazkodni tudjon az élet által támasztott elvárásokhoz. Napjainkban szinte közhely már, hogy életünkben egyetlen dolog, ami állandó, az nem más, mint a folyamatos változás. A mindennapokat harmonikusan megélni, a kihívásokra válaszokat adni, és megújulni, azt csak a belső energiánk aktivizálásával és a személyiségünk teljes összhangjával együtt tudjuk megtenni. A céljaink eléréséhez nyitottságra van szükségünk. Ez életünk végéig tartó folyamat, ahol egyre és egyre magasabb szintre kerülhetünk. Ez a fejlődési folyamat nem lineáris, vannak könnyebb, de vannak nehezebb szakaszai. Ahogy a buddhisták látják, az igazi cél maga az út, az a folyamat, amit végigjárunk. Ebben a fejlődési folyamatban egyre nagyobb szerepe van a coachingnak is, amely egyre nagyobb ismertségnek örvend nálunk is. Rogers a múlt század egyik legnagyobb hatású pszichológusa volt, a humanisztikus pszichológia kimagasló képviselője. Hozzá köthető a kliensközpontú terápia és a személyközpontú megközelítés, ami talán a legismertebbek közé sorolható. Szerinte minden egyén önmagán belül olyan kimeríthetetlen erőforrásokkal rendelkezik, melyek révén megértheti önmagát, konstruktívan megváltoztathatja létezési módját és viselkedését, és ezek az erők legjobban bizonyos kvalitásokkal rendelkező kapcsolatban szabadulnak fel. Rogers egy átfogó hipotézise, "ha képes vagyok egy bizonyos fajta kapcsolatot létrehozni, a másik ember fel fogja fedezni önmagában azt a képességet, amellyel ebben a kapcsolatban növekedhet: a személyisége fejlődni fog." A mélyreható változások igazán akkor következnek be, amikor a terapeuta teljes empátiában éli meg a kapcsolatot a klienssel. A "Valakivé válni – a személyiség születése" című könyve bepillantást enged abba a folyamatba, amelyben kialakult a személyközpontú szemlélet.

Az egyén személlyé válása

Rogers osztja azt az álláspontot, hogy az egyén legfőbb célja, hogy valóban önmaga legyen. Két személy közti kapcsolatban (coach-kliens), az első és legfontosabb, hogy olyan kapcsolatot teremtsünk, ahol a kliens biztonságban érezheti magát. Meg kell, hogy értsük érzésvilágát, azért, hogy megtudjuk teremteni azt a légkört, amelyben az érzéseinek és a gondolatainak szabad mozgástere van. Ha ezt tudtuk számára biztosítani, akkor lekerülnek róla azok az álarcok, amelyeket addig viselt. Ebben a helyzetben támaszkodni tud a segítő kapcsolatra, miközben tanulmányozni tudja élményeit, és a személyiségében rejtőző ellentmondásokat. Ekkor lehetősége lesz arra, hogy megtanulja, mely viselkedési szokásai, mely érzései azok, amelyek nem valódiak, amelyeket álarcként lehet viselni, ami mögé el lehet bújni. Nagy valószínűség szerint rájön, hogy az életét az irányította, hogy mit gondolt, és nem az, hogy milyen valójában. Azonban, hogy azok lehessünk ami, el kell vonatkoztatni attól, hogy milyennek kellene lenni. Nem könnyű feladat, mert folyamatosan visszatekintünk, és bennünk van a megfelelési kényszer, hogy csupán az egész részei vagyunk, egy csavarja vagyunk az egész gépezetnek. Ez az úgynevezett integráció, amely jelen van a mindennapokban, hisz ezt várja el tőlünk a szervezet, azaz a munkahelyünk is. Amikor az egyén ezt felismeri, és megtanul szabadon létezni, akkor egyre gyakrabban megkérdőjelezi, sőt elutasítja a szervezeti kultúra, a munkahelye elvárásait, ami természetesen megpróbálja őt átalakítani, beintegrálni, mint egy kiesett csavart a gépezetből. Amikor képes mindezt megkérdőjelezni, akár családi körben is, akkor a fejlődési folyamatban elérkezik oda, ahol ki tud lépni az elvárások nyomasztó súlya alól, és megteszi az első lépéseit a saját maga irányítása, az önirányítás felé. Ez a folyamat persze nem mentes a felkavaró érzésektől, mert levenni az álarcot azt is jelenti, hogy felülünk egy érzelmi hullámvasútra, ami nem biztos, hogy kellemes lesz. Ezen végig kell mennie, mert csak úgy lesz önmaga, ha megtalálja érzéseiben és a hozzákapcsolt cselekedeteiben a harmóniát, az egyensúlyt. Ez az egyént elvezetheti oda, ahol nyitottabbá válik, és ahol már tudatosabban, más szemüvegen át nézi a világot. Tudja, hogy jó választás az övé, és végre felteheti azt a kérdést, hogy úgy éltem és élem az életem, ami nekem jó? "Az ilyen ember szabadon áramló folyamat, nem egy rögzített, végleges, statikus dolog. A változás hömpölygő folyamata, nem pedig egy darab rideg anyag. A lehetőségek vég nélkül változó együttállása, nem különböző készségek változatlan halmaza.

A rogersi szemlélet megjelenése a coachingban

A már említett felgyorsult világban, ahol tendencia az elszemélytelenedés, szerencsére még sokan vannak olyanok, akik vágynak a pozitív emberi kapcsolatokra. Talán sokszor nem valljuk be, hogy nehezünkre esik felvállalni önmagunkat, pedig így tudunk nyitottan élni egy olyan világban, amely nap, mint nap nyomás alatt tart bennünket társadalmi, vagy akár munkahelyi, szervezeti szinten is. Veszélyt sejtünk és félünk. Félünk, hogy elveszíthetjük a valódi önmagunkat, ezért minden nap a magunkra erőltetett szerepeket játsszuk el, és eközben próbálunk az elvárásoknak megfelelni. Sokan tapasztaljuk azt, hogy környezetünk folyamatos elvárásoknak akar megfeleltetni bennünket, és ez sokszor kényszerpályán tart bennünket. Viszont, hogy önmagunkat bátran fel merjük vállalni és akarjunk rálépni arra a bizonyos útra, ahhoz szükségünk van egy partnerre, aki segít nekünk ebben, ez a segítő pedig a coach. Rogers olyan fogalmakat rendelt a segítő tevékenység mellé, amelyek biztosítékot jelentenek arra vonatkozólag, hogy a coaching keretében végzett munka eredményes és hatékony legyen. E fogalmak a következők: önelfogadás, elfogadás, hitelesség, empátia, biztonság, ráhangolódás, odafigyelő hallgatás, kliensközpontúság, non-direktív kapcsolat. A fogalmi rendszert nem a coaching számára határozta meg, azonban alapvetően a coaching folyamatban, a coaching munkában is megjelenik.

A coaching munka

Rogers szentül hitt benne, hogy az egyénnek minél nagyobb a szabadsága, annál könnyebb lesz a benne lévő energiákat aktivizálni, hogy ezáltal a felszínre kerüljön a személyiségében rejlő, az idáig szunnyadó potenciál. Szerinte mindenkiben megvan a lehetőség arra, hogy boldogabbá tegye az életét azáltal, hogy a legtöbbet kihozza magából. Ehhez akaratra is szükség van. A támogató munkája során a coach, ezt az akaratot fogja felerősíteni, és segíteni a klienst abban, hogy rátaláljon a saját legjobb megoldására. A munka során a figyelő, aktív hallgatás is hasznos lehet, mert néha a csend többet jelent, mint a coach kérdései. Talán a folyamatos kérdések más irányba vinnék a klienst, és az is lehet, hogy csak elterelné a gondolatmenetét. Ekkor a csend beszél… A coachingban megjelenik egy másik fontos fogalom is, az előzőekben már említett, Rogers által alkalmazott non-direktív terápia, ami gyakorlatilag a tükrözésről szól. Ez nem más, mint amikor véleménymentesen, ítélkezés nélkül összefoglaljuk az ügyfél érzéseit. Ha jól tudjuk már használni ezt a tükröt, akkor biztosak lehetünk abban, hogy az ügyfél valós képet fog kapni arról, hogy milyen is valójában. Ez segíthet abban is, hogy minőségileg alakítsuk életünket, kapcsolatainkat. Azt érdemes megemlíteni, hogy a tudatos ügyfél jobban tudja áttekinteni helyzetét, ebből fakadóan, képes jobb döntéseket is meghozni. A coach felelőssége, hogy segítse ügyfelét, azaz a kliens képes legyen arra, hogy felfedezze saját értékeit, adottságait és szükségleteit. Segítsen abban, hogy ügyfele felismerje, hogy saját fejlődésében mi viheti előbbre, mi az, ami motiválja, inspirálja őt. Ebben segíthet még egy nagyon fontos képesség, a coach empatikus képessége. Azaz nyitott az ügyfél érzelmeire, szempontjaira, törekszik azok minél jobb megértésére és következetesen tiszteletben is tartja azokat. A coaching nem véletlenül a pszichoterápiából gyökeredzik, hiszen felismerték azt, hogy nem csak a bajba jutott embereknek lehet tanácsot adni és támogatni, hanem azokat is, akik fejlődni szeretnének, akik minél többet szeretnének kihozni magukból. Azt le kell szögezni, hogy a coaching nem pszichoterápia, de a rogersi pszichoterápiás elmélet és a coaching között több párhuzam is fellelhető. Míg a pszichoterápia a múltban kutakodik, és annak feldolgozásával foglalkozik, addig a coaching elsősorban a jelennel foglalkozik, a múlt feltárása és elemzése nem a feladata. "A jelenben minden fontos információhoz hozzáférhetünk. Az itt és most zajló eseményeket kell észrevennünk, és az adott pillanatban látott, hallott. érzékelt és tapasztalt jelenségekre kell reagálnunk." A coaching munkában lényeges momentum a változás és a fejlődés, de fontos a kapcsolat minősége is. Itt elsősorban a bizalmat és a biztonságos légkör megteremtését emelném ki. Alapvető cél, hogy az ügyfél fejlődjön ebben a folyamatban, hogy aztán egy magasabb szintre jusson el. A munka folyamán fontos, hogy a coach tiszteletben tartsa az ügyfél igényeit, tisztelje kliensét. Legyen tekintettel hiedelmeire, érzékelje, hogy hol vannak ügyfele határai.

Összegzésként…

Bízom benne, hogy sikerült érzékeltetnem, hogy a coaching munkában remekül használható a rogersi szemlélet. Érdemes a végén ismét hangsúlyozni és kiemelni a coach szerepét és felelősségét a coaching munka folyamatában. Azonban érdemes azt is hozzá tenni, hogy kettőn áll a vásár, azaz a coaching munkában mindkét fél aktivitása fontos az áhított siker elérésének érdekében. 


A fenti írásokhoz felhasznált szakirodalom 

A szervezeti kultúra megközelítése, működése, beágyazottsága
1. Anderson, B. (2006): Elképzelt közösségek, gondolatok a nacionalizmus eredetéről és elterjedéséről. Budapest: L'Hartmattan – Atelier.
2. Bakacsi Gyula (2004): Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest: Aula Kiadó.
3. Bakacsi Gyula (2010): A szervezeti magatartás alapjai. Budapest: Aula Kiadó.
4. Bettger, F. (1996): Az üzletkötés iskolája. Budapest: Bagolyvár Könyvkiadó.
5. Dobák Miklós – Antal Zsuzsanna (2010): Vezetés és szervezés. Budapest: AULA Kiadó Kft.
6. Hofstede, G. – Hofstede, G. J. (2008): Kultúrák és szervezetek – Az elme szoftvere. Pécs: VHE Kft.
7. Lakner Szilvia (2016): A felnőttképzési módszerek jelentősége és kihívásai az emberi erőforrás fejlesztési gyakorlatban. Pécs: Lartco Kft.
8. Márkus György (1992): Kultúra és modernitás. Budapest: MTA Könyvtár Lukács Archívum- T-Twins.
9. Málovics Éva - Behrends, T. (2004): A szervezeti kultúra megközelítései, Marketing & Menedzsment, 2004/3. 70-71. o.
10. Rosinski, P. (2003): Coaching Across Cultures. London: John Murray Press.
11. Újváry Gábor (2012): Pozitív válaszok Trianonra, Korunk, 2012/11 66-75. o.

Ünnepi hangulatban 1. Cserháti Sándor: Pál apostolnak a korinthusiakhoz írt első levele, Luther Kiadó, Budapest, 2008.

Vezetők és leendő vezetők figyelmébe
1. Csepeli György: Szociálpszichológia, Osiris Kiadó, Budapest, 1997.
2. Anthony Giddens: Szociológia, Osiris Kiadó, Budapest, 1995.
3. Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, SHL Hungary Kft., Szeged, 2001.
5. Otto Kroeger Janet M. Thuesen: Mások vagyunk – együtt működünk, Ursus-Libris Kft, Budapest, 2017.
Coaching, ahogyan szembe jött velem
1. Kelló Éva: Coaching alapok és irányzatok, Akadémia Kiadó, Budapest, 2014
2. Dr. Marshall B. Rosenberg: A szavak ablakok vagy falak, Agykontroll Kiadó, Budapest, 2001
3. F. Várkonyi Zsuzsa: Tanulom magam, Mérték Kiadó, Budapest, 2010
4. Sárvári György: A belső harcos útja, Sanoma Kiadó, Budapest, 2008
5. Törő Lajos: Tudományfilozófiai szöveggyűjtemény, René Descartes
6. Werner Vogelauer: Coaching a gyakorlatban, KJK Kerszöv Kiadó, Budapest, 2008

Rogersi irányzat a coachingban
1. Charles S. Carver – Michael F. Scheier: Személyiségpszichológia,. Osiris Kiadó, Budapest, 2006.
2. John Leary-Joyce: Gestalt-coaching a gyakorlatban, HVG Kiadó, Budapest, 2017.
3. Carl Rogers: Valakivé válni, A személyiség születése, Edge 2000, Budapest, 2010.
4. Karl Erik Rosengren: Kommunikáció, Typotex, Budapest, 2008.
5. Törő Lajos: Tudományfilozófiai szöveggyűjtemény, René Descartes


Honlapot létrehozni programozói tudás nélkül? Lehetséges!

Az alábbi link segítségével: